TÁMOP-3.1.4-08/2-2008-0161
Siklósi Közoktatási Intézmény Zeneiskolai Tagozata 7800 Siklós, Gyűdi út 2.
Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák
Zeneirodalom – Szolfézs tanszak
Óravázlatok Huszár Eszter |
Ez a programcsomag a „Gazdálkodj okosan!”, a „Gyökerek”, a „Kell egy csapat I. és II.”, az „Idő pénz”, a „Szabályok dzsungelében”, a „Társas kapcsolatok” és az „Ismerd meg önmagad” témaköröket érinti. Ezek a témakörök olyan, napjainkban fontos dolgokra hívják fel a figyelmet, ami szükséges ahhoz, hogy a gyermekek sikeres és aktív tagjai legyenek a társadalomnak. Az ismeretanyagon kívül nevelési célok is megjelennek tananyagként a modulokba építve. Fontos, hogy a gyermekek ne érezzék „kötelezőszagúnak” a beépített feladatokat. A gyermekek által kapott visszajelzések pozitívak, nemcsak hasznosnak, hanem szórakoztatónak is érzik a feladatokat. Ez a programcsomag olyan szociális, életviteli és környezeti kompetenciákról szól, amibe igen sok témakör érinthető. A pénz szerepe, a pénzzel való gazdálkodás, saját magunk megismerése, helyünk a társas kapcsolatokban, önértékelésünk, mások értékelése, empatikus készségek fejlesztése, a család és a barátok szerepének hangsúlyozása, a barátok és az ismerősök közti különbségek, ezek mind-mind fontosak ahhoz, hogy a gyermekben elősegítsük az egészséges helyen való szerepvállalást a társadalomban, szükséges ahhoz, hogy elősegítsük az egészséges értékrend kialakulását. A szociális, életviteli és környezeti kompetencia keretein belül fejleszthető az önismeret, az énkép és társismeret. Segítségével egyaránt megismerhető a múlt (a zeneirodalom) történelme és a gyermek családjának történelme is. A tanuló kialakíthatja a pénz fogalmát magában, megtapasztalhatja a pénz értékét, megtervezheti, beoszthatja helyesen a zsebpénzét. A kiadásokkal kapcsolatban megtanul fontos döntéseket hozni (projekt költségvetés). Ezzel a kompetenciával könnyen feldolgozhatja a serdülőkori barátság élményét, jelentőségét. Tudatosítani kell a gyermekben, hogy szüksége van társakra, közösségre, és a társaknak, közösségnek is őrá. Fontos felhívni a figyelmet, hogy felelősséggel tartozik a tanuló magáért és másokért is. Meg kell tanulniuk helyesen kezelni az időt is, a mindennapi életben az idővel való helyesen gazdálkodás ugyanolyan fontos, mint a pénzzel való helyes gazdálkodás. A szociális kompetenciával fejleszthető a tanulók kommunikatív folyamatai és az empátiájuk, meg kell tanulniuk elfogadni társaikat. A gyermekeknek fel kell ismerniük, hogy szükségük van szabályokra, és ezeket a szabályokat be kell tartaniuk. A programcsomagokban résztvevő gyermekek kora 12-13 év. Ebben a korszakban igen nehéz a gyermekekre hatni, kellenek a játékos, szórakoztató és tanulságos feladatok. Ezekkel a feladatokkal terelgethető, kialakítható az az értékrend, ami a célja a szociális, életviteli és környezeti kompetenciák elnevezésű programcsomagnak. Számomra nagyon sok felkészülést jelentett ennek a programcsomagnak a kidolgozása, mivel eddig kizárólag egyéni órákat tartottam, így a csoportos oktatásban nem volt még tapasztalatom. Ezeket a kompetenciákat pedig csoportos oktatás keretein belül érdemes és célszerű bevezetni.
Ismerd meg önmagad - "Hogyan látnak mások?" "Hogyan látok másokat?"
Tanítás ideje: 2009.12.22. Korosztály: 12-13évesek Időkeret: 20 perc Az óra célja: önismeret, énkép, társismeret fejlesztése, "Hogyan látnak mások?" élményének megtapasztalása Kompetenciafejlesztés: önismeret, együttműködés, társismeret, külső-belső tulajdonságok megkülönböztetése, empátia, mások értékeinek elismerése Kapcsolódási pontok: osztályfőnöki óra, társadalomismeret, ember és társadalom, vizuális nevelés, magyar nyelv és irodalom Módszertani ajánlás: anyagát tekintve az óra nem a zenetörténelem anyaghoz, hanem az értékelés, önértékeléshez kapcsolódik, ezért bármely modul végén használható. Feladat: Társismereti játék A kezdő játékos elkezd beszélni valamelyik társáról, csupa olyan dolgot mond, amiről magára ismerhet az illető. Amikor a kiszemelt játékos rájön, hogy róla van szó, jelzi, hogy magára ismert, és most ő kezd el beszélni valaki másról. Beszélgetés: Milyen érzés volt másról beszélni? Milyennek látnak a többiek? Te milyennek látod magadat?...
Társas kapcsolatok
Tanítás ideje: 2009.12.22. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 20 perc Az óra célja: önismeret, énkép, társismeret fejlesztése, "Hogyan látnak?" mások élményének megtapasztalása, a kapcsolat jelentőségének megtapasztalása. Kompetenciafejlesztés: szociális érzék, felelősség, alkalmazkodóképesség, együttműködés, mások és önmagunk elfogadása, empátia, tolerancia, társismeret Kapcsolódási pontok: osztályfőnöki óra, társadalomismeret, ember és társadalom, vizuális nevelés Módszertani ajánlás: az anyagát tekintve az óra nem a zenetörténelem anyaghoz, hanem az értékelés, önértékeléshez kapcsolódik, ezért bármely modul végén használható. Feladat: Bizalomjáték Vakvezetés párokban, kézfogással, könyök érintésével. Félidőben szerepcsere, majd beszélgetés. (Milyen érzés volt "vaknak" lenni? Milyen érzés volt "vak" társadnak segíteni?...)
Gazdálkodj okosan! - A három hetet meghaladó projekt költségvetésének "megtervezése"
Tanítás ideje: 2010.01.19. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 15 perc Az óra célja: a tanulónak legyen fogalma a pénz funkcióiról, értékéről, tudja tervezni, beosztani a kiadásokat Kompetenciafejlesztés: önálló döntéshozatal képessége, logika, számok mögé látás képessége, együttműködés képessége Kapcsolódási pontok: matematika, osztályfőnöki óra Feladat: a három hetet meghaladó projekt költségvetésének "megtervezése" Beszélgetés: a tanulók összegyűjtik, mik azok a dolgok, amihez pénz szükséges a projekt során (alapanyagok: díszítés, ajándék, jelmez...fogadás), és milyen költségei lehetnek még a projektnek (irodai költségek,tiszteletdíj...) Elgondolkodunk, hogy honnan lehet pénzt szerezni a megvalósításhoz, majd arról beszélgetünk, hogy a saját zsebpénzüket hogyan osztják be, be tudják-e osztani.
Az idő pénz - A három hetet meghaladó projekt időfelhasználásának értékelése
Tanítás ideje: 2010.02.03. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 30 perc Az óra célja: az idő kezelése a mindennapi életben, tervezés Kompetenciafejlesztés: eligazodás az idő távlataiban, tudatos időtervezés, öntudat, önbizalom, felelősség, együttműködés Kapcsolódási pontok: ember és társadalom, történelem, matematika, osztályfőnöki óra Feladat: Kérdőív kitöltése a három hetet meghaladó projekt időfelhasználásának értékelésével kapcsolatban ♪ Szerinted elegendő idő volt a hangverseny előkészítésére? ♪ Szerinted elegendő idő jutott az egyes programokra a délután folyamán? ♪ Megfelelőnek találtad-e a hangverseny hosszúságát? ♪ A művészek barokk koncertjének időtartama mennyire felelt meg a közönségnek? ♪ Szerinted melyik program igényelte a leghosszabb idejű felkészülést? Majd a kérdőív kérdései alapján beszélgetés.
Gyökerek, családfa készítése
Tanítás ideje: 2010. 04. 20. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 30 perc Az óra célja: A családfa bemutatása; saját családfa készítése; saját család múltjának, jelenének megismerése, gyermek helye a családban, a család fontosságának érzékeltetése Kompetenciafejlesztés: identitás, önismeret, önértékelés, kommunikáció Kapcsolódási pontok: Ember és társadalom, magyar nyelv és irodalom, osztályfőnöki óra, történelem, informatika 1.Feladat: Beethoven, Mozart, Bach családfájának megkeresése, bemutatása általam a neten (többféle családfa bemutatása, családfa készítésének elmagyarázása) 2.Feladat: A tanulók elkészítik saját családfájukat a megadott instrukciók alapján
Szabályok dzsungelében
Tanítás ideje: 2010.05.04. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 20 perc Az óra célja: A szabály fogalmának fontossága, hatékony alkalmazása; ismerjék fel a tanulók, hogy a mindennapi életben való eligazodáshoz szükségünk van szabályokra Kompetenciafejlesztés: türelem, tolerancia, fegyelem, szabálytartás, együttműködés, kommunikáció Kapcsolódási pontok: Ember és társadalom, magyar nyelv és irodalom, osztályfőnöki óra Feladat bevezetése: Beszélgetés a szabályokról; Miért fontosak a szabályok betartása?, Hol találkozunk szabályokkal? (írott és íratlan szabályok; Kresz, család, iskola, köszönés; zene: kotta, zenekari szabályok, öltözködési szabályok, illem) Feladat: Táblára felírok egy ritmusképletet, együtt fogjuk majd letapsolni, egy gyereknek megsúgom, hogy direkt a felírt ritmuselemek helyett mindig mást tapsoljon majd A szabálytalanság következményeinek megbeszélése (Mi lett a következménye annak, hogy valaki nem tartotta be a szabályt? Káosz, probléma, megzavarta és elbizonytalanította a többit…)
Kell egy csapat I. - Miért van szükségünk egymásra, társakra?
Tanítás ideje: 2010.05.04. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 20 perc Az óra célja: Tudatosítani azt az alapvető emberi igényt, hogy szükségünk van társakra, közösségre, és hogy felelősséggel tartozunk magunkért és egymásért Kompetenciafejlesztés: önismeret, szociális érzék, empátia, tolerancia, mások elfogadása, nyitottság, indulatok és érzelmek kezelése, szabálytartás, együttműködés, kommunikáció, alkalmazkodóképesség Kapcsolódási pontok: Ember és társadalom, magyar nyelv és irodalom, osztályfőnöki óra, történelem Feladat bevezetése: ♪ Miért van szükségünk csapatra, barátokra? ♪ Mi a különbség ismerős és barát között? ♪ Milyen csapat tagja vagy /voltál? ♪ Milyen érzés volt? ♪ Mi a jó benne? ♪ Miért jó zenekari tagnak, kórustagnak lenni? (Egyedül nem lehet egy zenekari művet előadni stb.) Feladat: Csapatalkotás Válasszatok egy írnokot, egy szóvivőt, többiek tanácsadók lesznek! Egy papírra írjátok fel, hogy mik az előnyei, hátrányai, ha egy csapat (zenekar, kórus…) tagja vagy! Ha kész, a szóvivő olvassa fel, ismertesse a leírtakat, a csapatuk közös véleményét! Beszélgetés: (előnyök: jó a csapathoz tartozni, mindig van valaki, akire számíthatok…; hátrányok: nélkülem nem működik a csapat = kötelezettség, pl. az egyetlen trombitás nem teheti meg, ha éppen nincs kedve elmenni a fellépésre, hogy kilép a csapat kötelezettségei alól, mert a csapat csak egészként működik…)
Kell egy csapat II. - Mitől sikeres egy csapat működése?
Tanítás ideje: 2010.05.11. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 20 perc Az óra célja: Tudatosítani azt az alapvető emberi igényt, hogy szükségünk van társakra, közösségre, és hogy felelősséggel tartozunk magunkért és egymásért, a csapat működésének sikerei, kudarcai Kompetenciafejlesztés: önismeret, önreflexió, szociális érzék, mások elfogadása, mások értékeinek elismerése, nyitottság, indulatok és érzelmek kezelése, szabálytartás, együttműködés, kommunikáció Kapcsolódási pontok: Ember és társadalom, osztályfőnöki óra, történelem Feladat bevezetése: ♪ Mitől sikeres egy csapat? Mi tesz sikeressé egy zenekari hangversenyt? ♪ Kik azok, akik megvalósítják a hangverseny előadását, megrendezését? ♪ Milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy minden működjön? ♪ Mi kell a kudarchoz? ♪ Mit célszerű elkerülni az esetleges kudarc elkerülése végett? Stb. Feladat: Csapatalkotás Válasszatok egy írnokot, egy szóvivőt, többiek tanácsadók lesznek! Egy papírra írjátok fel egy általatok választott csapat (zenekar, kórus…) működése szempontjából mitől sikeres és mitől sikertelen (kudarc)! Ha kész, a szóvivő olvassa fel, ismertesse a leírtakat, a csapatuk közös véleményét! Beszélgetés: (sikeres működés: csapattagok betartják a csapat írott és íratlan szabályait, pontosság, gyakorlás stb. ; kudarc: a szabályok be nem tartása, fegyelmezetlenség, pontatlanság, nem gyakorlás, szervezetlenség, fejetlenség…)
Gazdálkodj okosan! - Háromnapos zeneiskolai táborozás- költségvetés megtervezése
Tanítás ideje: 2010.05.11. Korosztály: 12-13 évesek Időkeret: 20 perc Az óra célja: a tanulónak legyen fogalma a pénz funkcióiról, értékéről, tudja tervezni, beosztani a kiadásokat, fel tudják mérni mire fontos költeni, mire nem Kompetenciafejlesztés: önálló döntéshozatal képessége, logika, számok mögé látás képessége, együttműködés képessége Kapcsolódási pontok: matematika, osztályfőnöki óra Feladat: Most egy képzeletbeli háromnapos zeneiskolai kirándulásra készülünk. Háromfős csoportokat alkossunk, feladatuk e kirándulás megtervezése lesz. ♪ Hány fő indul? ♪ Hova mennek? ♪ Mivel mennek? ♪ Mennyi pénzből gazdálkodhatunk? ♪ További szervezési lépések (időpont, szállás stb. )? ♪ Honnan szerezhető pénz (támogatók, szülők, utcai zenélésből stb. ) A terveket mindegyik csoport egy papírra írja fel, majd közösen megbeszéljük. |