TÁMOP-3.1.4-08/2-2008-0161

 

Siklósi Közoktatási Intézmény Zeneiskolai Tagozata

7800 Siklós, Gyűdi út 2.

 

Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség kulcskompetencia

Szöveges értékelési rendszer művészetoktatási intézmények számára

 

Zeneirodalom – Szolfézs tanszak

 

Készítették:

Detrich Zsófia

Huszár Eszter

Agárdiné Hohmann Anette

 

A tanulói teljesítmények új értékelési eljárás- és eszközrendszere az SKI zeneiskolájában

Mottó: A számoknál beszédesebbek a betűk.

 

1. jogszabályi háttér

2. az intézmény aktuális értékelési rendszere

3. célok

4. eszközök, módszerek

5. értékelési rendszer

6. érvényesség, felülvizsgálat

1.Jogszabályi háttér

Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 2003. szeptember elsején hatályba lépett rendelkezése alapján az iskola pedagógiai programja határozza meg a magasabb évfolyamra lépés feltételeit, a beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményit és formáit, a tanulói teljesítmény minősítésének formáját.

Az iskola pedagógiai programjában szabályozott módon nem csak az első három, valamint a negyedik évfolyam első félévében alkalmazható az osztályozástól eltérő minősítési eljárás, hanem a felsőbb évfolyamokban is.

„Az iskola pedagógiai programja, az évközi érdemjegyek, a félévi és az év végi osztályzatok helyett a tanuló teljesítményének, szorgalmának, magatartásának értékelésére, minősítésére a (2) bekezdésben meghatározottaktól eltérő jelölés, illetőleg szöveges értékelés alkalmazását is előírhatja.”

 

2.Az intézmény aktuális értékelési rendszere

Nevelőmunkánk fontos eszköze tanulóink rendszeres és tárgyilagos szembesítése saját munkájukkal, eredményességükkel. Ezt a helyes önismeretre nevelés szempontjából kulcsfontosságúnak tartjuk. A reális értékelés alapjának a folyamatos személyes kontaktust és az őszinte véleményalkotást tekintjük.

A növendékek a szolfézs és hangszeres előképzőt kivéve minden hónap végén osztályzatot kapnak tárgyhavi munkájukra. Az osztályzat előmeneteli és szorgalmi jegyből áll.

Szolfézs és hangszeres előképző évfolyamokon a növendékek szöveges értékelésben részesülnek.

Szöveges értékelés:   kiválóan megfelelt,

                                jól meglelt

                                megfelelt

                                nem felelt meg

 

 

Főtárgy

(hangszer)

Kötelező tárgy

Kötelezően választható tárgy

(zenekar, kamarazene, zeneirodalom, kötelező zongora)

Szolfézs EK.

-

szöveges

-

Hangszeres EK

szöveges

szöveges

-

Alapfokú

1-4. vagy

1-6. évfolyam

osztályzat

osztályzat

szöveges

Továbbképző
1-4. évfolyam

osztályzat

osztályzat

szöveges

 

Félévkor a tájékoztató füzetben félévi értesítőt kapnak valamennyi, a zeneiskolában tanult vagy látogatott foglalkozásról, ezt a szülőkkel láttamoztatni kell. Az értékelés alapja az egész félévben végzett munka, a házi hangversenyek és a bizottság előtt zajlott meghallgatás.

Tanév végén minden növendék bizonyítványt kap, ebben a főtárgy és a szolfézs értékelése ötfokozatú érdemjeggyel történik:

A szorgalmi minősítések:  5 – példás

                                     4 – jó

                                     3 – változó

                                     2 – hanyag

A kötelező és választott tárgyak, és az előképzős tanfolyamok értékelése:

                                                 kiválóan megfelelt,

                                                 jól megfelelt

                                                 megfelelt

                                                 nem felelt meg.

A vizsgabizottság döntését konszenzussal hozza meg. Reális osztályozásra törekszünk.

A félévi értesítőben és a bizonyítványban kapott érdemjegyek egy osztályzattal eltérhetnek a hó végi jegyek átlagától. Az ennél nagyobb eltérést mind a vizsgabizottság, mind a növendék és szülője előtt részletesen indokolni kell.

A szorgalmi minősítést az igazolatlan mulasztások a következő módon befolyásolják. Az a növendék, akinek a tanév folyamán

                                                 1-2 igazolatlan mulasztása van, legfeljebb 4-jó

                                                 akinek 3-4, legfeljebb 3-változó

                                                 akinek 5-9, legfeljebb 2-hanyag minősítést kaphat.

Ebben a tanévben kidolgozásra kerül a tanulói teljesítmények új értékelési eljárás és eszközrendszerének kifejlesztése a zeneirodalom csoportokra. Az új szöveges értékeléseket a 2010/2011 tanévtől kiegészítésként csatoljuk a gyerekek osztályzatai mellé.

 

3.Célok

Az új értékelési mód szerves része, úgy gondolom, a kompetenciaalapú oktatásnak

Ami elsősorban új ebben az értékelésben az az, hogy valóban a gyerekek teljesítményét tudjuk értékelni. Egy osztályzat nem tartalmaz elegendő információt a részképességekről. Az osztályozás motivációs céllal való alkalmazása a gyerekeket a tudás megszerzése helyett a jegyekért való tanulásra serkenti. Az osztályzás nem tartalmazza a változás, fejlődés lehetőségét.

A szöveges értékelés képes a gyermekközpontú pedagógia eszközévé válni azáltal, hogy a gyerekek figyelme nem az osztályzatokra, hanem a világ érdekességeire, a megismerés folyamatának élvezetére, az együttműködésre irányul a tanítás-tanulás folyamata során. Képes figyelembe venni az egyéni adottságokat, saját(os) fejlődési ütemet, valamint segít a továbblépésben, a fejlődésben.

Elvi kiindulópontjaink mindezeket figyelembe véve a következők:

az értékelés elsősorban a gyerekeknek szóljon

az értékelés ne minősítés legyen, hanem fejlődési állapotról számoljon be

alakítsa a helyes önértékelést, önismeretet

a gyerekek érezzék saját felelősségüket a maguk fejlődésében

legyen motiváló erejű

legyen sokrétű, a tantárgyi tudásszinttel összefüggő képességek mellett tartalmazza az aktivitást, a szociális kompetenciákat

legyen betekintés a szülők számára is gyerekük képességeibe, teljesítményébe

 

4. Eszközök, módszerek

A bevont csoport tanulóinak megismerése, a helyzetelemzés az első feladat. Ennek részeként a csoportot tanító oktató folyamatos konzultációkat végez a gyerekek hangszeres tanáraival. Az általános iskolai osztályfőnököktől jellemzést kér a tanulókról, amely egyéb, szociális, aktivitásbeli képességekre is kitér. A jellemzések, konzultációk célja a gyerekek minél többféle oldalról, minél több tevékenység során, a legkülönfélébb képességek vonatkozásában való megismerése.

A folyamatos reagálás a napi munka során elengedhetetlen, az azonnali értékelések segítik a továbbhaladást, a motiváltság fenntartását. Fontos, hogy soha ne ítéletként hangozzanak ezek el.

A tanulói, szülői kérdőívek, amelyek az egyes modulokhoz, projektekhez kapcsolódnak az adott csoport összetételétől és az adott témáknak megfelelően, a tanár tapasztalatai alapján változhatnak az egyes tanévekben.

Félévkor az osztályzatok mellé szöveges értékelést is mellékelünk a bizonyítványba, ennek kidolgozása megtörténik augusztus 31-ig, bevezetése a jövő tanévben (2010/2011) indul a zenetörténet csoportokban.

 

6. Értékelési rendszer

A szolfézs-zeneirodalom csoportok zeneirodalom félévi és év végi osztályzatai mellé a gyerekek teljesítményéről szöveges értékelést csatolunk. Mivel egyik fontos célunk az önértékelés fejlesztése, ezért a félévi és év végi értékelést megelőzi a gyerekek önértékelő lapjának kitöltése. Ez egy önálló óra keretében történik, ahol szöveges értékelés is kiegészíti a táblázat kitöltését.

A gyerekek önértékelő lapja:

 

JÓ SZINTEN ÁLLOK BELŐLE

NEM MINDIG EGYENLETES A TELJESÍTMÉNYEM

FEJLŐDNÖM KELL MÉG

AKTIVITÁS, NYITOTTSÁG

 

 

 

ZENETÖRTÉNETI TÉNYEK, ÖSSZEFÜGGÉSEK ISMERETE

 

 

 

INFORMÁCIÓS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS TECHNIKÁK ALKALMAZÁSA

 

 

 

EGYÜTTMŰKÖDÉS

 

 

 

KOMMUNIKÁCIÓ

 

 

 

A gyerekeket értékelő mondatok – mondatbank:

Az órákon és a tanórákon kívüli tevékenységben is aktív, nyitott az új ismeretekre, tevékenységekre.

Az órákon és a tanórán kívüli tevékenységek során is nyitott az új dolgokra, de nem mindig aktív.

Nyitottságában az új ismeretekre, feladatokra valamint aktivitásában is bátorításra szorul.

 

A zenetörténeti tények, összefüggések terén biztos ismeretekkel rendelkezik.

A zenetörténeti tények, összefüggések néhány területén hiányos ismeretekkel rendelkezik.

A zenetörténeti tények, összefüggések ismerete terén még tudása kiegészítést igényel.

 

Az órák során használt információs és kommunikációs technikákat biztosan képes alkalmazni.

Az órák során használt információs és kommunikációs technikák alkalmazása terén még néha bizonytalan.

Az órák során használt információs és kommunikációs technikák alkalmazása során segítségre szorul.

 

A tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységekben is hatékonyan szívesen együttműködik társaival.

A tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységekben nem mindig szívesen dolgozik együtt társaival.

A tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységekben nem szívesen dolgozik másokkal.

 

Kommunikációja kiselőadások (prezentációk), csoportmunka, kooperáció során mindig hatékony, aktív.

Kommunikációja kiselőadások (prezentációk), csoportmunka, kooperáció során általában hatékony és aktív.

Kommunikációja kiselőadások (prezentációk), csoportmunka, kooperáció során mind hatékonyságában, mind aktivitásában még fejlődésre szorul.

 

6.Érvényesség, felülvizsgálat

Az érvényesség az öt év fenntartási időszak. A további érvényességet egy átfogó felülvizsgálat előzi meg. Felülvizsgálat természetesen minden egyes tanévben is történik, hiszen az egyéni sajátosságokat, az adott csoport jellemzőit is figyelembevevő eszközrendszer kidolgozása, használata a cél.