TÁMOP-3.1.4-08/2-2008-0161

 

Siklósi Közoktatási Intézmény Zeneiskolai Tagozata

7800 Siklós, Gyűdi út 2.

 

Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség kulcskompetencia

Témahét az alapfokú művészetoktatási intézmények számára

 

 Zeneirodalom – Szolfézs tanszak

 

Cím: Basso continuo és számozott basszus

A modul szerzője: Detrich Zsófia és Agárdiné Hohmann Anette

 

 

A MODUL CÉLJA:                              a basso continuo és a számozott basszus fogalmának megismerése, a két fogalom kapcsolatának megértése, a continuót játszó hangszerek összegyűjtése, felvételeken való felismerése, egy egyszerű számozott basszusos példa kidolgozása, a barokk játékmód jellegzetességei, zenei szerepek a barokk korban – zeneszerző, előadó, karmester

IDŐKERET:                                       2 x 45 perc

AJÁNLOTT KOROSZTÁLY:                 13-14 évesek

MODULKAPCSOLÓDÁSI PONTOK:       történelem, fizika, technika, szövegértés – szövegalkotás, szolfézs-zeneelmélet, hangszerjáték, IKT

A KÉPESSÉGFEJLESZTÉS FÓKUSZAI:   szövegértés, szövegalkotás, megfigyelőképesség, művészeti alkotások értő ismerete, kritikai gondolkodás, kooperáció, előzetes ismeretek új szituációban való felhasználása, információs és kommunikációs technikák alkalmazása, „kottaolvasási készség”, kézügyesség

 

A FELDOLGOZÁS MENETE

 

1.RÁHANGOLÓDÁS

Összehasonlítás - frontális munka. Kb. 15 perc

Egy korhű ruhákban és hangszereken előadott mű részletét megtekintjük DVD formátumban – Händel: Vízi zene. A részlet alapján először az előző óra végi feladathoz térünk vissza – az öltözékeket beszéljük meg. Ezután felidézzük, és összehasonlítjuk a november 26-án megtekintett koncerttel a hangszerek, a karmester szempontjából. Itt térünk ki tanári magyarázat formájában arra a tényre, hogy a barokk kor folyamán nem vált még szét a szerző, előadó, karmester szerep.

KIEMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: megfigyelőképesség, kritikai gondolkodás, szóbeli szövegalkotás

 

2.A BASSO CONTINUO ÉS A SZÁMOZOTT BASSZUS

Ismerkedés az alapfogalmakkal játékos módon, csapatmunkában. Kb. 5 perc

A gyerekek három csoportot alakítanak önkéntes jelentkezés alapján. A continuóról, a számozott basszusról és a zeneszerző és előadói szerepről szóló mondatokat feldaraboljuk – a csapatok egy-egy borítékban kapják meg azt. Első feladatuk saját mondatuk elemeinek helyes sorrendbe rakása. Ha a tanár ellenőrizte, hogy tényleg a jó sorrendet találták meg, akkor második, hogy megkeressék az a lapot, amelyen az ő mondatukhoz tartozó cím található, majd a lapra felragasszák a darabokat.

KIEMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: szövegértés, szövegalkotás – nyelvtani ismereteik új szituációban való felhasználása, kooperáció

A continuót játszó hangszerek összegyűjtése frontális munkában Kb. 8 perc

Az előzőleg kialakított mondatokat a csapat képviselője felolvassa, majd a tanárral közösen megkeresik az összefüggéseket. A felvétel és a hangverseny alapján összegyűjtik, hogy milyen hangszerek játszották a continuót.

KIEMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: szövegértés, megfigyelőképesség

A számozott basszus fogalmának feldolgozása frontális módon. Kb. 20 perc

A csoport minden tagja a számozott basszus kialakulásának alapját (felhangrendszer), meghatározását, fontosabb jelzéseit tartalmazó szöveget kap, amelyet először néma értő olvasással dolgoznak fel – bejelölik az ismeretlen fogalmakat. A felhang fogalmát tanári magyarázattal adjuk meg, egyben hangszeren illusztráljuk, kiegészítjük  a  Wikipédia internetes enciklopédián a felhangsor címszóval – szövegértelmezés és „zenehallgatás. Miután a csoport megértette, hogy egy-egy basszushang tulajdonképpen magába foglalja a rá épülő hármashangzatok hangját, közösen táblán kidolgozunk egy egyszerű példát. (Mindössze két szabályt tartalmaz – legkisebb lépés, oktáv- és kvintpárhuzam tilalma, valamint egy számot – oktávhelyzet.)

KIMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: szövegértés

A kidolgozott példa szemléltetése játékos formában. Kb. 15 perc

Minden gyerek egy-egy abc-s hang lesz a játék során. Először kiosztjuk, hogy ki melyik hang, majd az annak megfelelő betűt írja egy fél rajzlapra, amit gumival erősít a fejére. Az eljátszás során a tanár vállalhatja a basszus hang szerepét – kihajtogatós papírján az összes szükséges hang szerepeljen. A hozzá legközelebb álló gyerek lesz az alt, a legtávolabb álló a szoprán, kettejük között a mezzo szólam. A kidolgozott példát csak akkor nézzük, ha teljesen megakadtak a gyerekek. Ezután, vagy ezzel párhuzamosan egy zongorista segítségével a csoportból (ha nincs akkor a tanár), esetleg a basszust megerősítve egy csellistával le is játsszák a „kottát”. Bemutathatunk kottában és zongorán egy nehezebb példát is.

KIEMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: kézügyesség, „kottaolvasási készség”

Ki játszik számozott basszust? – zenehallgatás frontális munkában. Kb. 10 perc

Különböző barokk zenei idézeteket meghallgatva illetve a DVD-n megnézve arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen hangszer, hangszerek játsszák a continuót, melyiküknek jegyezték le számozott basszussal.

KIEMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: megfigyelőképesség

 

3.ÖSSZEFOGLALÁS

 Összefoglalás egyéni munkában feladatlappal. Kb. 5 perc

A feladatlapon saját szavaival kell leírni az egyes fogalmakat, continuót játszó hangszereket, valamint megfogalmazni az óra alapján a barokk zenéről, barokk zenészekről kialakult képét.

KIEMELT KÉPESSÉGEK KÉSZSÉGEK: szövegértés, szövegalkotás

 

4.ÉRTÉKELÉS kb. 12 perc

A feladatlapok alapján kiderül, hogy kinek adódott nehézsége a megértés során. A feladatlap és az óra értékelése ne arra irányuljon, hogy ki tudott helyesen válaszolni a kérdésekre, hanem kinek sikerült valamit jól megérteni, miben segítsünk még, melyik résznél akadt el. Itt még mindig lehetőség van a megértésre, ráadásul egy társa magyarázata segítségével. A tanári és önértékelés is irányuljon elsősorban az aktivitásra, a pozitív megnyilvánulásokra.

KIEMELT KÉPESSÉGEK, KÉSZSÉGEK: önismeret, önértékelés